dijous, 23 d’abril del 2015

Regal de #SantJordi2015

Us vull regalar una història real, retocada una mica, amb motiu de Sant Jordi. Va passar durant la postguerra, i li va passar als meus tios i a la meva sogra -casualitat de la vida, es coneixien-, als voltants del convent de Benifassà. Eren temps de maquis.

Espero que us agradi. I disculpeu, no pretenc ser un gran escriptor.

Maquis a Benifassà

Totes les tardes sortien a jugar pels voltants del convent, per aquelles muntanyes de Benifassà. Els havien advertit que anessin amb compte perquè aquells dies rondaven uns quants maquis per aquella zona i podia ser perillós. Però, eren crios i van fer allò que per una orella m'entra i per l'altra em surt. Van sortir corrent i sense pensar en aquella gent que anomenaven maquis i que tan mala fama tenien -per què?-. Només volien córrer per la muntanya, amagar-se, jugar a la guerra, i passar una bona tarda.

Amb branques es van fer espases. Espases que des sobte es convertien en escopetes. Es van dividir en dos grups, els nacionals i els rojos, i van jugar a la guerra. Es van repartir pel bosc i quan feien el senyal començaven a perseguir-se i a disparar-se. Qui sap si podrien, almenys en els jocs, els republicans...

El fet és que en una d'aquestes, tot amagant-se de l'"enemic", van fer cap en un lloc on hi havia una manta sobre unes branques, com si fos una tenda de campanya, amb un foc al costat, encara fumejant. De seguida els va venir al cap allò dels maquis i del perill que corrien si se'ls trobaven per les muntanyes. Plens de por però, sense fer soroll, van marxar de seguida cap al convent. El joc havia acabat.

Un cop al convent ningú no va contar res del que havia passat. Van fer com si res. Això sí, estaven cagadets de por.

...

Al poble, aquella nit va acudir un pastor al bar de la plaça. Acabava d'arribar deprés de passar uns dies fora amb el ramat, pasturant per les contrades. La gent del bar li va preguntar si havia vist uns maquis durant el seu camí. Ell, estranyat va respondre negativament. Però, li insistiren. Els crios de Cinteta, la d'Amposta, havien vist un campament de maquis, a la muntanya, un campament tapat amb una manta fosca.

El pastor va començar a riure.

- Aquí teniu el perillós maqui que ronda per aquests boscos. Compte, que sóc perillós!... Ahir em va agafar l'aigua i vaig haver de protegir-me com vaig poder, i la manta em va fer un gran servei. Ja, ja, ja. Maquis, diuen...