divendres, 16 de maig del 2014

Compensant les pèrdues a les autopistes... catalanes

Madrid no és l'únic lloc on les pèrdues de les autopistes acaben pagant-les els contribuents. Es parla molt del fracàs de les autopistes de peatge de Madrid i el seu rescat amb diner públic però, resulta que a Catalunya passa quelcom de semblant. La quantitat de diner públic que s'hi ha de posar és molt menor però, no deixa de ser un exemple de com es fan les coses. Resulta que la Generalitat compensarà Abertis amb 10 milions d'euros per la baixada del trànsit a l'autopista C-32, de la Generalitat.

Hi ha molta gent que fa negocis. A uns els surten bé i als altres malament. A qui li surt malament no té normalment un contracte que li digui que les pèrdues a causa de no complir-se les expectatives de negoci les assumirà el país. En canvi, quan es fan concessions públiques sembla que això sí que és així. Quan algú a causa de la crisi es queda sense feina, es queda sense atur, es queda sense casa, no ve la Generalitat a assumir els seus deutes. No té un contracte que digui que si l'acció de govern ens condueix a la crisi, si l'acció dels especuladors ens condueix a la crisi, vindrà el diner públic per compensar-li les pèrdues que això li provoqui. En canvi, els contractes amb les concessionàries de serveis públics poden contenir clàusules d'aquest estil i almenys s'asseguren uns ingressos mínims. I després els directius d'aquestes concessionàries assessoren governs i ens diuen que hem de ser emprenedors.